20. maaliskuuta 2016

Elämää allergian kanssa

Muistan, kun mua pienenä ärsytti, kun meille ei voitu ottaa koiraa tai kissaa isän eläinallergian takia. Muutama vuosi myöhemmin eli teini-ikäisenä mulle selvisi, että olen itsekin eläimille allerginen, eli ihan hyvä vaan, ettei lemmikkiä kotiin otettu. Oon muutenkin ollut allergista sorttia suunnilleen koko elämäni, mutta en oo ikinä käynyt missään kunnon allergiatesteissä. Jotain verikokeita on toki aikoinaan otettu, mutta en oo koskaan saanut mitään paperia, missä mun allergiat ois listattu, tai muuten mitään konkreettista infoa aiheesta.

Pari viikkoa takaperin varasin ajan allergiatestiin iholääkärin vastaanotolle, sillä mun oma lääkäri kieltäytyi viime kesänä kirjoittamasta mulle allergialääkereseptiä, koska en pystynyt todistamaan olevani allerginen. Nuha ja pärskiminen ei siis riitä, pitää olla paperi (ihan fiksua toki sisänsä, mutta ärsytti siinä tilanteessa). Yritin mennä testeihin jo viime kesänä, mutta eihän testiä voi ottaa, jos on parhaillaan lääkitys päällä - siispä asia siirtyi myöhemmäksi ja meinasin jo unohtaa koko homman, kunnes asia tuli (onneksi) mieleeni nyt maaliskuussa ennen allergiakauden alkua.

Mulle tehtiin prick-testi, eli se sellainen allergiatesti, jossa käsivarren sisäpuolelle laitetaan allergeeniliuoksia ja ne lävistetään ihoon sellaisella neulalla. Luin jostain nettisivulta, että se neula sattuu "vähemmän kuin hyttysenpisto", mikä ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa. En oo erityisen herkkä tai mitenkään neulakammoinen, mutta toi sattui oikeasti. Prick-testi itsessäänkään ei ollut mikään supermukava juttu, sillä mulla molemmat käsivarret kutisi ja muuttui punaiseksi aika nopeasti ja testi kesti 20 minuuttia.

Testin tuloksena sain huimat 15/16 eli oon allerginen oikeastaan melkein kaikelle, jota testattiin eli allergiaa aiheuttavat siitepöly, erilaiset heinät, kissa, koira, hevonen ja pupu. Sekä lääkärin että hoitajan kommentti oli, etteivät ole aikoihin nähneet yhtä pahaa allergiatestin tulosta - taidan siis olla allergisempi kuin keskiverto-kremsiläinen. Sain nyt ensihätään kahta erilaista lääkettä ja lääkäri suositteli lisäksi siedätyshoidon aloittamista talvella. Saa nyt nähdä, miten nuo lääkkeet auttavat, mutta toivottavasti auttavat, sillä muuten mun kesät on aika kauheita varsinkin täällä "etelässä".

Onko kukaan muu allerginen ja jos on, onko kukaan aloittanut tuota siedätyshoitoa eli sitä rokotus- ja lääketerapiaa? Sairaanhoitajakaverit saa myös kommentoida asiaa, teiltä varmasti löytyy sitä tietoa aiheesta!

5 kommenttia:

  1. Mä kävin samanlaisissa testeissä kun muutin tänne, sillä mä harkitsin siedätyshoitoa, koska se ensimmäinen (ja toinenkin) kevät oli täällä ihan tuskaa. Ja kyllähän mulla nousi kaikkiin paukama paitsi pähkinään (thank god), joka tosin testattiin vain ekstrana kun oli vielä tilaa käsivarressa. Mä kuitenkin päätin olla alottamatta siedätyshoitoa, koska joudun käyttämään perus cetiriziniä ympäri vuoden urtikarian takia, joka johtuu e-pillereistä, enkä niistä ole vielä valmis luopumaan. Mutta olen kuullut muutamalta paikalliselta positiivisia kokemuksia siedätyshoidosta! Toki siinä on omat riskinsä ja vie aikaa mutta kyllä itse aion jossain kohtaa itsekin alottaa.
    Mutta jännä ettei sulle annettu allergialääkkeitä! Mä kävin pari viikkoa sitten lääkärillä ihan muissa asioissa mutta siinä samalla vinkkasin että voisin ottaa levocetiriziniä kanssa samaan reseptiin :D saa nähdä josko ne toimis, aloitan sen kuurin tosin vasta huhtikuun lopulla.
    Tsemppiä alkukevääseen! Toivottavasti olisi vähän armollisempi pölytyskausi tänä vuonna :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin olin allerginen kaikille paitsi sille Haselille! :D Aiheuttaaks toi cetirizin sulle väsymystä? Mä sain nyt kans tota Levocetiriziniä silleen et otan yöks ja sit toista lääkettä päivällä otettavaks. Vielä en tosin oo aloittanut kumpaakaan, ens kuussa sit jossain vaiheessa. Musta touko-heinäkuu on pahinta aikaa niin koitan olla mahd pitkään ilman lääkkeitä. Tsemppiä sinnekin allergioiden kanssa, kiva kuulla etten oo ainut näiden kanssa kärsivä :)

      Poista
    2. Kyllä mulla ainakin noi levotabut väsyttää, mutta toisaalta tukkoisena energiat on muutenkin aika matalilla :)hihi, todellakaan et ole ainut! Yritetään kestää :)

      Poista
  2. Setiritsiinin ei pitäisi väsyttää, mutta se on hyvä ottaa yötä vasten (aamulla helpompi hengittää). Lääkettä kannattaa ottaa, kun siltä tuntuu, eikä "säästellä". Siedätyshoito on turvallista ja tuottaa hyviä tuloksia. Tässä on erilaisia hoitokäytäntöjä eri maissa. Terveyskirjastosta löydät sen, mitä Suomessa pidetään keskeisenä. Kun tuota lukee, niin ensimmäisenä ei tule mieleen että hyötyisit siedätyksestä. Mutta se on hidasta, eikä tietysti etukäteen voi sanoa että onnistuuko. terv. täti http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00485

    VastaaPoista